(Eerste) Monteur Mechatronica verkozen als topopleiding in de MBO-keuzegids

Leerlingen die de opleiding tot monteur mechatronica of eerste monteur mechatronica volgen, gaan een gouden toekomst tegemoet, vertelt Stijn Janssen, onderwijsmanager techniek bij de Leijgraaf in Veghel. Dat is natuurlijk ook niet zo gek, want deze opleidingen zijn in de MBO-keuzegids aangeduid als topopleidingen! Maar wat maakt deze opleidingen zo leuk? En wat kan je ervan verwachten? Daarover spraken we Stijn.
  • SMO Onderwijsmager Techniek 2

Topopleidingen

Stijn is onderwijsmanager techniek en geeft sturing aan het onderwijs in alle technische varianten en gebouwde omgevingen. Dat gaat van metselaar tot aan monteur mechatronica en werktuigbouwkunde. Bij die laatste twee opleidingen is SMO dicht betrokken. “We hebben ongeveer 25 professionals die werken met verschillende ambachten met de leerlingen. We hebben zo’n 600 leerlingen die in die richtingen studeren. Dat geldt dan alleen nog maar voor Meijerijstad. Ook op onze locatie in Oss leiden we op in deze richting.”

“Normaal gesproken hebben leerlingen 1 dag BBL bij ons op school en gaan ze 4 dagen in de week aan de slag bij een bedrijf. Bij de samenwerking met SMO hebben we er 1 extra praktijkdag op school aangeplakt. Daardoor heb je net iets meer mogelijkheden om op school ook praktijkervaring op te doen. Het is dus een mooie mix tussen het schoolse en het bedrijfsleven. Je ziet dat leerlingen dat vaak wel heel leuk vinden.” vertelt Stijn.

“Naast handvaardigheid leer je ook probleemoplossend denken”

“Mechatronica is een groeiend beroep en we geloven daar heel erg in. Je werkt met je handen, maar tegelijkertijd is het ook denkwerk. Daardoor krijg je niet alleen maar repeterend werk op je bordje. Je leert ook echt om probleemoplossend te denken. Je ziet dat leerlingen het leuk vinden om handvaardig te zijn en om met machines te werken, maar ze willen niet in een hokje gestopt worden waarbij ze de hele tijd dezelfde opdrachten krijgen.

Op niveau 2 zie je veel dat iemand een werkblad krijgt en dat moet dan 20 minuten later afgelast zijn. Vervolgens komt er dan weer een nieuw werkformulier. Dat is bij deze opleidingen wel anders. Hier ben je veel meer onderdeel van het denkproces. Waar het bij werktuigbouwkunde bijvoorbeeld juist de bedoeling is om handig te zijn in elke vaardigheid, is het bij (Eerste) Monteur Mechatronica de bedoeling dat je met je kennis tot een oplossing komt. Je leert bijvoorbeeld welke metaalsoorten wel of niet met elkaar gaan of hoe het bewerkt moet worden. Doordat je een compleet overzicht hebt met wat mogelijk is, wat uitgevoerd moet worden en hoe je dat gaat doen, kan het bijvoorbeeld ook zijn dat je beter iemand anders kunt inschakelen om iets uit te voeren. Er zijn daarnaast ook passende doorgroeimogelijkheden binnen de Leijgraaf. Je ziet leerlingen vaak doorstromen naar niveau 3 en soms zelfs niveau 4. Dat is natuurlijk echt een mooie kans.”

  • SMO Opbouw Opleiding 2

Opbouw, toelatingseisen en eigenschappen

Er wordt altijd gestart met de basisvaardigheden, vertelt Stijn. “Niet alle leerlingen hebben een technische achtergrond. We zien vaak wel dat ze bijvoorbeeld vroeger al met technisch lego hebben gespeeld, waardoor ze er wel een idee bij hebben. Bij de theoriedagen krijgen de leerlingen vooral vakken als rekenen, Nederlands en burgerschap. En daarnaast uiteraard theorie over het vak. Tijdens de praktijkdagen proberen we zoveel mogelijk vaardigheden bij te brengen. Enerzijds schetsen we vraagstukken die ze in de praktijk tegen kunnen komen, maar anderzijds gaan ze ook echt zelf aan de slag.

In principe mag je bij niveau 2 gewoon starten met een VO-diploma. Heb je die niet, dan ga je eerst langs entree. Wat we vaak terugzien bij leerlingen is dat ze creatief, (creatieve oplossingen bedenken) eigenwijs, (wanneer je zegt dat iets niet kan, dan vinden zij wel een manier waarop het wel kan) en doorzetters zijn (een opdracht moet en zal tot een goed einde worden gebracht). We zien ook echt een groeiend percentage qua aantal ICT’ers op de opleiding. Bij ICT maak je namelijk vaak iets achter je computer en vervolgens wordt het uitgevoerd. Bij (Eerste) Monteur Mechatronica ben je betrokken bij het hele proces en krijg je het eindresultaat ook echt in handen te zien.”

Waarom bij de Leijgraaf?

“We bieden een kleinschalige schoolomgeving met duidelijke communicatie. Je krijgt altijd een coach waardoor je een vast aanspreekpunt hebt. We zijn er ook klein genoeg voor dat de docent de student kent en iedereen bij de voornaam wordt aangesproken. Daarnaast zijn we in goed contact met het bedrijfsleven in de regio. We willen onze leerlingen uiteraard arbeidskansen kunnen bieden in heel Nederland of daarbuiten, maar we leggen vooral de nadruk op onze eigen regio. De mogelijkheid om in eigen regio aan de slag te gaan moet er zijn. We zijn verbindend, ambitieus en nieuwsgierig met de leerlingen. En we streven ernaar om in te zetten op het lerend vermogen van de student.”

Een gouden toekomst

“Je gaat echt een gouden toekomst tegemoet na het afronden van een van deze twee opleidingen. Je wordt veel gevraagd op de arbeidsmarkt. En het is écht een leuk beroep. Omdat je er niet vies van wordt, zorgt het ook wel voor een andere instroom dan bij andere technische opleidingen. Ik hoop dat we nog wel wat meer variatie in de groep leerlingen kunnen brengen met dames en allochtone leerlingen. Die hebben we in verhouding nog weinig. Ik hoop dat we ook die doelgroepen wat meer gaan aanspreken.

We zien veel bedrijven die bijvoorbeeld echt specifiek iemand in mechatronica zoeken. Daarvoor komen de leerlingen natuurlijk al in aanmerking. Maar het is ook de ‘eigenwijze’ houding van de student die zorgt voor arbeidskansen. Het kunnen creëren van eigen oplossingen is een gewilde vaardigheid bij veel werkgevers.”, besluit Stijn zijn verhaal.

Benieuwd geworden naar deze opleidingen en wil je hier meer over weten? Bekijk dan vooral ook: